برج خنک کننده مداربسته دستگاهیست که در آن سیال خنک کننده با خنک شونده تماس مستقیم ندارد.در این نوع برج آب گرم در داخل یک کویل فلزی حرکت می کند و با کاهش سرعت آن زمان برای خنک کاری پیدا می کند.این نوع برج خنک کننده دارای محاسن و معایب بسیاری است. که در ادامه آن ها را شرح خواهیم داد.

مزایای برج خنک کننده مدار بسته

  1. عدم کاهش کیفیت آب برج خنک کننده و افزایش رسوب آب به دلیل تبخیر
  2. عدم تبخیر آب با توجه به بسته بودن سیکل
  3. کاهش خرابی دستگاه ها به دلیل با کیفیت بودن آب خنک کاری

معایب برج خنک کننده مدار بسته

  1. گران بودن این نوع برج نسبت به برج خنک کننده مدار باز
  2. بازدهی کمتر دستگاه به دلیل خشک بودن آن
  3. هزینه تعمیر و نگهداری بالا به دلیل وجود پمپ و کویل 

 

برج خنک کننده مدار بسته در محل هایی که امکان تامین آب به سختی وجود دارد کاربرد دارد.مصرف آب در برج خنک کننده مدار بسته صفر است زیرا سیکل بسته است و تبخیری وجود ندارد.کویلی که در این نوع برج استفاده می شود معمولا از جنس مس است.زیرا مس دارای ضریب انتقال بالایی است و به همین دلیل برای استفاده در کویل بسیار مناسب است.در برخی برج های خنک کننده مدار بسته برای بالابردن بازدهی از سیستم آبریز نیز بصورت کمکی استفاده می شود.این نوع برجخنک کننده ها به برج خنک کننده هیبریدی معروف هستند.در این برج ها آب بر روی یک لایه پکینگ ریخته می شود و پس از مقداری خنک شدن بر روی کویل ریخته می شود و با تبادل حرارتی بین آب و مس آب داخل کویل خنک می شود.کویل مدار بسته برج خنک کننده بسته به نوع طراحی دارای ردیف های متغیری است.

  • کویل 4 ردیفه
  • کویل 6 ردیفه
  • کویل 8 ردیفه
  • کویل 10 ردیفه
  • کویل 12 ردیفه

ضخامت لوله ها نیز در میزان خنک کاری و تناژ تبرید و بازدهی دستگاه تاثیر گذار است.خرید برج خنک کننده مدار بسته مقداری سخت تر از مدار باز است.زیرا در برج خنک کننده مدار باز ابعاد برج تقریبا نشانگر میزان بازدهی آن است.ولی در برج خنک کننده مدار بسته پارامتر های بیشتری وجود دارد.در خرید برج خنک کننده مدار بسته برای مقایسه قیمت باید المان های زیادی را در نظر گرفت.میزان متراژ لوله مسی ، ضخامت لوله مسی ، تعداد ردیف های کویل و... در قیمت برج خنک کننده مدار بسته تاثیر گذار هستند.هرچه در یک دستگاه مقدار بیشتری لوله مسی کار شده باشد قیمت برج خنک کننده مدار بسته نیز افزایش می یابد.