برج خنک کننده دستگاهی که برای خنک کاری آب دستگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.تمامی برج های خنک کننده از یک مکانیسم ساده پیروی می کنند.که براساس گردش آب و جریان هوا است.در برج خنک کننده هیچگونه مبرد کمکی وجود ندارد. و سیستم خنک کاری فقط با کمک جریان هوا و وابسطه به دمای محیط است.اگر می خواهید بدانید که برج خنک کننده آب را تا چه دمایی می تواند خنک کند.این نکته را باید به شما بگوییم که میزان خنک نمودن برج خنک کننده به شرایط دما و رطوبت بستگی دارد.برج خنک کننده تا نزدیک به دمای مرطوب محیط می تواند آب را خنک نماید.البته تا دو درجه بالاتر از دمای مرطوب محیط.میزان خنک کاری در برج خنک کننده به قیمت برج خنک کننده ربطی ندارد.یعنی این باور که برج خنک کننده گران تر می تواند آب را بیشتر خنک کند . باور غلطی است.البته طراحی برج خنک کننده و ساخت استاندارد آن در میزان خنک کاری دستگاه تاثیر گذار است.میزان هوادهی لوورها ، مکش فن ، گام پکینگ ها و فشار کاری نازل ها همه عواملی هستند که در کیفیت برج خنک کننده و میزان خنک کاری آن تاثیر گذار هستند.

قیمت برج خنک کننده

قیمت برج خنک کننده به ظرفیت دستگاه بستگی دارد. هر چه برج خنک کننده ابعاد بزرگتری داشته باشد و بتواند آب بیشتری را خنک کند.در نتیجه قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.واحد اندازه گیری ظرفیت برج خنک کننده تن تبرید است.و میزان خنک کاری هر دستگاه برج خنک کننده با تن تبرید مشخص می شود.برای به دست آوردن تن تبرید باید دمای ورودی و خروجی برج خنک کننده را در اختیار داشته باشیم.ودبی آب ورودی به دستگاه نیز در دسترس باشد.این پارامتر ها زمانی که در اختیار کارشناسان طراح برج خنک کننده قرار بگیرند.ظرفیت های معمول برج خنک کننده به شرح زیر هستند.

  • برج خنک کننده 10 تن تبرید
  • برج خنک کننده 20 تن تبرید
  • برج خنک کننده 40 تن تبرید
  • برج خنک کننده 60 تن تبرید
  • برج خنک کننده 80 تن تبرید
  • برج خنک کننده 100 تن تبرید
  • برج خنک کننده 150 تن تبرید
  • برج خنک کننده 200 تن تبرید
  • برج خنک کننده 250 تن تبرید
  • و......

بیشترین ظرفیتی که می توان برج خنک کننده تک سلول ساخت .برج خنک کننده 600 تن تبرید می باشد.ظرفیت های بالاتر را باید به صورت دو سلول در کنار هم کار کرد .که دارای دو فن و الکتروموتور مجزا خواهند بود.

کیفیت متریال نیز در قیمت برج خنک کننده بسیار تاثیر گذار است.برند الکتروموتور و توان آن آیتمی بسیار تاثیر گذار در کیفیت و قیمت برج خنک کننده است.برج خنک کننده های تولیدی این روزها اکثرا از جنس فایبر گلاس آنتی یو وی هستند که بصورت لایه لایه ساخته می شوند.برج خنک کننده فایبرگلاس به دلیل مقاومت بالا ، وزن بالا و سرعت تولید بسیار پر طرفدار است.هر چه ضخامت فایبر گلاس مورد استفاده در برج خنک کننده افزایش یابد قیمت برج خنک کننده نیز گران تر خواهد بود.جنس پروانه ها و مدل پروانه نیز در میزان قیمت برج خنک کننده تاثیر گذار است.مثلا پروانه های طرح کافیمکو با مقطع ایر فویل یکی از گران ترین و با کیفیت ترین نوع پروانه های برج خنک کننده هستند.